Výstavba bytovek mezi Tuřanami a Chrlicemi v médiích

16. 2. 2017 – Dnes vyšel v Brněnském deníku článek o výstavbě bytových domů v lokalitě Ovčírny, Žlíbky nacházející se mezi Tuřanami a Chrlicemi. Naše stanovisko zaznívá v příspěvku.

Vizualizace: Unimex Group

Vizualizace: Unimex Group

V Chrlicích postaví stovky bytů. Místní se obávají záplav a dopravy

Záplavy ohrožující domy podél Tuřanského potoka a centrum Chrlic. Takový může být nežádoucí vedlejší dopad výstavby mezi Tuřany a Chrlicemi. Alespoň podle chrlického starosty Lukáše Fily. Proti projektu má i další výhrady. Podle developera se ale situace naopak zlepší.

Plány na rozsáhlou výstavbu kritizují rovněž lidé ze sdružení Čisté Tuřany. Na projektu jim vadí zejména organizace dopravy. „Napojení na ulici U Viaduktu je nešťastné. Odvede dopravu do městských částí, které jsou dopravou už v současnosti velmi zatížené,“ upozornila za sdružení Hana Kašpaříková. Stav ulice označila za velmi špatný. Podle odhadu projede po dokončení stavby místem o dva tisíce aut denně více.

Comments

comments

Příspěvek byl publikován v rubrice Urbanismus se štítky , , , , , , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

1 komentář u Výstavba bytovek mezi Tuřanami a Chrlicemi v médiích

  1. návrh napsal:

    Dobrý den, mám pár poznámek ke způsobu výběru lokalit na výstavbu. Nechci to vztahovat konkrétně na tuto lokalitu, protože neznám detaily, nicméně se jí to v obecné rovině také týká. Jasné je, že nové bydlení je potřeba a je jasné, že každá nová stavba ovlivní negativně svoje okolí oproti stavu, kdy tam byla louka, pole nebo zahrádky. Nedivím se lidem, že projevují různým způsobem nesouhlas s tím, že se v jejich sousedství má, na místě kde to nikdo nečeká, najednou objevit masivní bytová zástavba. Když by si na stejném místě chtěli sami postavit domek, není jim to umožněno. Pokud odhlédnu od všech legislativních a technických detailů, které se samozřejmě musí řešit, je toto občanské rozhořčení morálně oprávněné a vyvolává oprávněný pocit nespravedlnosti. V současné době se město rozšiřuje tím způsobem, že tam, kde velký investor koupí zemědělskou půdu a kde se mu podaří zařídit změnu územního plánu tam se staví. Výhodou je nesporná efektivita, nicméně zisk jde do soukromých rukou a náklady nese společnost, nevýdody jsou nekoncepčnost, parazitování na technické a jiné veřejné vybavenosti území, nezanedbatelné je i ekologické hledisko zastavování zemědělských a přírodních lokalit a morální hledisko, které jsem popsal výše. Této metody výstavby se asi nikdy úplně nezbavíme, protože za určitých podmínek je možná, ale bohužel v současné době není jiný způsob, takže tady stále zní jeden argument – lidi potřebují bydlet, takže musíme developrům umožnit zastavovat pole a být jim vlastně za to vděční. Vyřešení této problematiky je věcí politickou, tedy veřejnou. Nabídnu řešení realizované v některých vyspělých zemích, např. Rakousko (ale realizuje se i u nás v menších obcích nebo městech, kde si to vynutí veřejnost, nebo kde je osvícený starosta), konkrétně mám tuto informaci z útvaru hlavního architekta ve Vídni, kde jsem byl před časem na exkurzi. Výběr rozvojových lokalit je tento. Město vlastní, nebo zváží odkoupení určité lokality, kde vidí vhodný prostor pro výstavbu (výběr odborníky, nebo za pomoci veřejnosti). V této chvíli je možné výstavbu veřejně projednat a připomínkovat. Vykupuje se za ceny obvyklé, takže odpadá spekulace s pozemky – pole za cenu pole. Poté město legislativně připraví pozemky pro výstavbu – tj. zařídí změnu územního plánu a přípaně přeparcelování území a podrobnou regulaci v rámci územního plánu. (je možné určit typ zástavby, výšku, polohu komunikací, velikosti patcel, tvary střech, a také podmínky výstavby, např. vybudování komunikace, sítí, atd. podle toho jaká je dohoda s veřejností, požadavky a potřeba). Poté se pozemek, nebo jednotlivé části prodávají ve veřejné dražbě developerům, bytovým družstvům, atd., nebo za splnění určitých podmínek soukromým osobám, např. pro výstavbu rodinných domů. Když přijde malý i velký investor do města a řekne chci tu bydlet, stavět, atd. město mu nabídne dvě, tři lokality pro jeho záměr – chceš, nebo nechceš, vyber si. Odpadá jednání pod tlakem, kdy z jedné strany tlačí developer motivovaný ziskem a z druhé strany tlak veřejnosti na nedostatek bytů. Odpadá neřízené zastavování polí motivované pouze ziskem. Výhodou je promyšlený a řízený růst města s veřejnou kontrolou, akceptování výstavby obyvateli, spekulativní zisk jde do veřejných peněz (je potřebné říct, že z hektaru je zisk v řádu několika desítek miliónů), za které je možné budovat infrastrukturu, veřejné prostory, vybavenost, pro představu např. komunikace, technické vybavení, parky, prostory pro sport atd., omezí se také podmínky pro korupci. Nutností je aktivní přístup politické reprezentace a místní samosprávy, otevřené jednání a aktivní účast a kontrola veřejnosti, aby se zabránilo zneužití. Děkuji za prostor a omlouvám se za případné chyby, píšu mobilního zařízení v den volna. Ale snad to bude pochopitelné.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *