Staň se vědcem! 14. 6. 2017

16. 6. 2017 V rámci druhého dne projektu Staň se vědcem si děti vyzkoušeli, jaké to je býti vědeckým pracovníkem v terénu. Před týdnem si děti chystali v „laboratorních“ podmínkách pomůcky do terénu a dnes si díky těmto pomůckám mohli vyzkoušet měřit hloubku vody, barvu a šířku rákosového listu. A společně jsme také umístili do vody teplotní čidlo a upevnili čajové sáčky. Bylo to trochu složitější, neboť teplotní čidlo má být v hloubce cca 80 cm. V našem případě by to ale znamenalo, že by bylo pod vodou. I s tímto problémem jsme se ale museli vypořádat. Jak? To naleznete ve fotoreporáži.

Nejprve vám ale nabídneme ke stažení badatelský deník, to kdybyste si s dětmi chtěli nějaké z úkolů vyzkoušet. A nemusí to být přímo v Holáseckých jezerech.

Na začátku vědeckého bádání kolegyně z Akademie věd ČR Markéta Kozáková a Kateřina Šumberová popsaly procesy, které probíhají ve vodním prostředí a ukázaly, co ve vodě například žije. Katka s sebou měla obrázky mikroskopovaných sinic, které tvoří krásné obrazce.

Následovalo umístění teplotního čidla a čajových sáčků do Strakova jezera. Práce vědce není mnohdy lehká. Protože čidlo mělo být dle instrukcí cca 80 cm pod vodou, ale přitom hloubka vody ve Strakově jezeře byla právě 80 cm, museli jsme se poprat s tím, že bylo nutné čidlo posunout níže po tyči a adekvátně k tomu posunout i čajové sáčky, které byly umístěny na tyči ve třech úrovních. S výpočty a přesunem sáčků nám pomohl jeden s tatínků. 🙂 Čidlo a sáčky s čaji na nás ve Strakově jezeře musí počkat 3 měsíce, do září. Všichni doufáme, že se čidlo neznehodnotí vlhkostí a sáčky nám neodplavou.

Dalším úkolem bylo zjistit průhlednost vody a stanovit její barvu a také si děti vyzkoušeli měření šířky listů rákosu. Ten však v tomto období ještě nekvetl, proto jsme si nechali bádání ještě na září. Veškeré poznatky si měly děti zapsat do badatelského deníku.

Následoval už jen odběr mikroplastů, kdy nám opět pomohl jeden z tatínků. Děti počítaly Toníkovi kroky.

Odkaz na protokoly, podle kterých si můžete zkusit s dětmi bádat také sami.

Na tomto místě bychom rádi poděkovali Markétě Fránkové, Kateřině Šumberové a Elišce Maršálkové z Botanického ústavu Akademie věd ČR za ochotu, vedení dětí a odbornou pomoc.

Akci finančně podpořila Nadace Veronica v rámci projektu Přírodní památka Holásecká jezera, místo aktivit pro děti a dospělé.

Comments

comments

Příspěvek byl publikován v rubrice Akce Čistých Tuřan, Holásecká jezera se štítky , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *