7. 2. 2018 V rámci projektu NETLAKE Citizen Science jsme se společně s dětmi a Botanickým ústavem Akademií věd ČR zabývali v loňském roce Holáseckými jezery a stavem vody.
Jak to všechno probíhalo?
Děti si nejprve na radnici přichystali pomůcky do terénu. O tom jsme psali zde.
Následovaly dvě terénní práce. Jedna ještě v červnu, kdy jsme do Holáseckých jezer umístili teplotní čidlo a sáčky s čaji a děti provedly další měření.
A následně v září, kdy jsme bylis polečně s dětmi vyzvednou teplotní čidlo z Holáseckých jezer.
Výsledky jsme zaznamenali do Badatelského deníku, který jsme vytvořili a poskytli také dalším malým vědcům, kteří se do projektu Staň se vědcem zapojili v rámci České republiky. Badatelský deník včetně výsledků a obrázků je k dispozici ke stažení zde.
Výsledky měření v těchto dnech kolegové z Botanického ústavu Akademie věd ČR poslali kolegům do Nizozemí a my budeme netrpělivě očekávat nějaké souhrnné výsledky. Lze předpokládat, že nebudou dříve, než za půl roku, neboť kolegové z Nizozemí vyhodnocují výsledky z celého světa!
Rádi bychom poděkovaly kolegyním z Botanického ústavu Akademie věd ČR, Paleoekologické laboratoře a Oddělení vegetační ekologie, které nám umožnily, abychom se do projektu zapojili a poskytly nám veškeré potřebné zázemí, a to od některých pomůcek, před odborné rady a propojením s kolegy v Nizozemí. Konrétně tedy Kateřině Šumberové, Markétě Fránkové a Martině Fabšicové. Také děkujeme Elištce Maršálkové z Oddělení experimentální fykologie a ekotoxikologie Botanického ústavu Akademie věd ČR za odbornou podporu a ukázku techniky, se kterou věci pracují. Děkujeme!
Dále bychom uvedli, že velkou podporu nám zajistil také portál Umsemumtam.cz, neboť dobrovolníci, zapojení v tomto projektu nám pomohli přeložit všechny mnohdy složité protokoly a návody. Konkrétně tedy děkujeme Michalu Sadílkovi, Marcele Malcové, Zuzce Nerudové, Jitce Šafářové a Šárce Cunderlíkové.
Dále děkujeme Nadaci Veronica za finanční podporu na nákup pomůcek pro děti a na propagaci našich aktivit v rámci projektu Přírodní památka Holásecká jezera, místo aktivit pro děti a dospělé a dále děkujeme ostatním dárcům za jejich drobné dary, které jsou neméně důležité.
Více o projektu
Pro zájemce o více informací o projektu vkládáme dva články otištěné v časopise Botanického ústavu Akademie věd ČR BOTANIKA, ročník 4, 2016/2 a ročník 5, 2017/1.